Effekten blir att fler detaljer i de ljusa partierna kommer fram. För de toner som låg väldigt nära vitt sprider nu istället ut sig över ett större tonområde.
Vad som ska betraktas som ljusa toner sker med Lightroom Classics intelligens. Funktionen analyserar din bild för att veta vad som är bäst i just det här aktuella fall.
Har du en bild i raw-format kan du ofta plocka tillbaka detaljer som inte ens gick att se i originalbilden. Det beror på att bilden innehåller mer information än exempelvis en motsvarande jpeg-bild.
Kompensera effekten av andra reglage
Förutom att trolla fram osynliga saker så används högdagrar även för att hämta tillbaka detaljer som kanske fanns där i början, men som sedan försvunnit på grund av andra justeringar du har gjort. Ett exempel kan en ökning av exponeringen skapa onödigt ljusa partier.
Du kan även dra reglaget åt höger för att pressa samman toner i de ljusaste partierna. Det är betydligt ovanligare jämfört med att dra spaken åt vänster. Men ibland kan exempelvis moln kännas lite för gråa och då kan en ökning av högdagrarna komma väl till pass.
Högdagrar har ett inbyggt skydd mot att toner fräter ut. Så trots att du dragit upp reglaget en bit så brukar det inte bli några stora utfrätta helvita områden.
En liten risk med det högdagrar är att du lätt kan bli fartblind. Det kan låta fantastiskt positivt att återfå detaljrikedom i efterhand. Det gör att du lätt kan börja tänka: Ju mer desto bättre! Men drar du för långt kan bilden bli väldigt grå och trist i högdagrarna vilket inte särskilt kul ut. Så det gäller att inte ta i för mycket.